2022.11.29., kedd - Taksony
Tatabánya: -0o - 4o
Az ország 19 megyéjében

Közel harminc százalékkal kell többet fizetni az autópályák használatáért

frisshirek.hu, 2022. október 07. - 08:30
Közel harminc százalékkal kell többet fizetni az autópályák használatáért
Az autópályák matricás útdíjából származó bevétel, ami idén augusztus végéig 79 milliárd forint volt, jövőre az év első nyolc hónapjában – ha nem változnak a sofőrök matricavásárlási szokásai, azaz jövőre is ilyen mennyiségben vásárolják ezeket a termékeket – 102 milliárd forintra nő. Ez 29 százalékos emelkedést jelent, vagyis az autósoknak az átlagos használatból kiindulva várhatóan ennyivel több útdíjat kell fizetniük.

Az ideinél összességében 29 százalékkal fognak többe kerülni az autópálya-matricák – ezt a Menedzsment Fórum számolta ki a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től a közérdekű adatigénylésükre kapott adatok alapján. A NÚSZ a lap rendelkezésére bocsátotta, hogy idén augusztus végéig mennyi fogyott a különböző fajtájú és időtartamra szóló matricákból, a lap ez alapján számolt.

A Telex által szemlézett bonyolult számításra azért volt szükség, mert idén először nem egységesen, az augusztusi, idén 15,6 százalékos éves inflációval emelték meg az útdíjhasználati díjat. A differenciált emelés azt jelentette, hogy voltak csak 5 százalékkal dráguló matricák, de olyanok is, amelyek 40-70 százalékkal kerülnek többe.

A Menedzsment Fórum birtokába került adatok szerint az értékesített matricák zöme 10 napos, illetve havi időtávra szól: a nyolc hónap alatt eladott 11,3 millió matricának több mint a fele (6,4 millió darab) 10 napra volt érvényes, további nagyjából 2 millió volt az egy hónapra szóló.

Az eladott éves matricák közül a megyeiek száma 2,3 millió volt, ami nagyjából az értékesített mennyiség 20 százaléka. Éves országos matricából viszont mindössze 580 ezer fogyott, ami csak az 5 százaléka az összes értékesítettnek.

A Telex szemléje szerint ez azért is figyelemre méltó, mert a kormány szeptemberi közleménye a címében is azt emelte ki, hogy

„A tervezettnél kevésbé nő jövőre az éves útdíj-matricák ára” – vagyis azoké, amit az autósok negyede vásárol.

Illetve annyi sem: feltehetően szeptember-december között is fognak még 10 napos és havi matricát vásárolni az autósok, éveset viszont biztosan nem (hiszen az nem 12 hónapra, hanem egy naptári évre szól – pontosabban a naptári év utáni esztendő január 31-ig).

A Menedzsment Fórum a NÚSZ válaszából megtudta, hogy a 11,3 millió matricából csaknem 10 milliót (vagyis majdnem a 90 százalékát) a D1 díjkategóriára, azaz személyautókra vásárolták meg, amiből 5,7 millió heti volt.

A lap szerint

az autópályák matricás útdíjából származó bevétel, ami idén augusztus végéig 79 milliárd forint volt, jövőre az év első nyolc hónapjában – ha nem változnak a sofőrök matricavásárlási szokásai, azaz jövőre is ilyen mennyiségben vásárolják ezeket a termékeket – 102 milliárd forintra nő.

Ez 29 százalékos emelkedést jelent, vagyis az autósoknak az átlagos használatból kiindulva várhatóan ennyivel több útdíjat kell fizetniük.

A Telex beszámolójában hozzátette: az már csak külön érdekessége a dolognak, hogy

a pénz nem az államé lesz, hanem az autópályák építésére és üzemeltetésére kiírt 35 éves koncessziót tavasszal elnyert, a kormány közelébe erősen beágyazott konzorciumé.

Mint ismeretes, szeptember elsejétől 1237 kilométernyi autópálya a Mészáros Lőrinchez és más kormányhoz közeli magántőkealapokhoz, illetve alvállalkozóikhoz köthető Themis konzorcium kezelésébe került.

A Telex cikkében arra emlékeztetett, hogy október 6. óta ezt a koncessziót a Lázár János vezette építési és beruházási tárca felügyeli, vagyis ismét összetalálkozik Lázár és Rogán, bár a dolgok mostani állása szerint viaskodás helyett ezúttal egymásra lesznek utalva, legalábbis ami az útügyet illeti.

Illusztrációs fotó: Facebook/Magyar Közút Nonprofit Zrt. oldala