Volt olyan repülőút, amelyen több mint 12 millió forintba került Szijjártóék internetezése

Sok esetben még a katonai repülőgépek üzemanyag-fogyasztását sem számlázta ki a honvédelmi tárca Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Novák Katalin utazásai kapcsán – írta meg az Átlátszó a Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok alapján.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásKarácsony előtt, több hónapos időhúzás előtt adta ki az Átlátszó által igényelt közérdekű adatokat a kormánygépként használt gépek 2021. január 1. és 2022. szeptember vége közti politikusi útjairól. Akkor egy soronként külön oldalra beszkennelt táblázatban, oldalanként vízjelezve, TIF-formátumban, egyenként 7,5 megabájtos méretben, ezt sikerült feldolgozniuk mára.
„A HM nyilvánvalóan rengeteget dolgozott azon, hogy minél áttekinthetetlenebb formában adja ki az adatokat, mert véletlenül ilyet nem lehet csinálni”
– írta az Átlátszó.
Az ügy előzménye: még 2022 szeptemberében került a portál birtokába egy szerződés, mely szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség (ME) 2021-ben állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal (HM). A szerződés szerint a HM minden egyes megrendelt és megvalósult út után küld a ME-nek egy részletes költségösszesítőt, amely tételesen tartalmazza a költségeket a hajtóanyagtól a személyzet napidíjáig.
223 útról küldött információkat a Honvédelmi Minisztérium, ami alapján átlagosan 2-3 naponta utazott egy politikusi delegáció egy honvédségi géppel. A 223 útból 197 esetben a Külügyminisztérium, 19 esetben a Köztársasági Elnöki Hivatal, és 7 esetben a Miniszterelnökség volt a megrendelő. Ez viszont csalóka lehet, mert gyakran a külügy intézi a miniszterelnök útjait is – írta a portál.
Hiányos adatszolgáltatás - 47 út hiányzik még
Az Átlátszó hangsúlyozta, hogy a honvédelmi tárca adatszolgáltatása erősen hiányos, hiszen a 270 repülőút 17,4 százalékáról, 47-ről nem adtak információkat. A maradék 223 út esetében is feltűnő, hogy gyakran a 8 költségelemből csak 1-2 szerepel a minisztériumtól kapott adatokban. Sokszor pedig ennél az 1-2 kiadásnál is 0 forint áll, mintha teljesen ingyen utaztak volna a politikusok a katonai gépeken. Ennek értelmében a HM-től kapott adatok nem tekinthetők teljes értékű, az összes költséget tartalmazó információknak. Viszont a hiányzó adatok nélkül is megdöbbentően magas kiadásokat mutatnak a számok a 223 útra 644,4 millió forintot számláztak ki, ebből az üzemanyag 273 millió, a repülőtéri kiszolgálás 172 millió, a fedélzeti internethasználat 106,3 millió, a delegációk fedélzeti ellátása 36,4 millió forint volt. További 19,8 millió forint szerepel a légtérhasználati díjaknál, a személyzet külföldi tartózkodásánál 23 millió, a személyzet napidíja és ellátása rovatban 13,6 millió, az egyéb, nem tervezett (és nem is részletezett) kiadásoknál pedig 151 ezer forint.
223 út 644 millióért
A 223 útból csak 51 esetben szerepel üzemanyagköltség, pedig az óránként körülbelül 404 ezer forint költség egy Falcon, és óránként 903 ezer forint egy Airbus esetében. A fedélzeti internethasználat egy vagyonba kerül. A rekorder egy Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca. A második hely szintén a külügyé: a Helsinki – Ljubljana – Maribor – Urgench utazás 7,6 millió forinttal. A harmadik legdrágább internetköltség, közel 7 millió forint a Pozsony – New York útnál szerepel, aminek szintén Szijjártó Péter tárcája volt a megrendelője.
A fedélzeti internet iszonyú drága
A fedélzeti ellátás 36,4 millió forint alatt jött össze, a többinél nem szerepeltettek ilyen költséget. 11 esetben 1 millió forintnál is több szerepel a delegáció fedélzeti ellátásánál. Van két darab 2 millió körüli tétel, és egy bő 5 milliós is. A 11-ből 10 esetben a Külügyminisztérium volt az út megrendelője. A delegáció fedélzeti ellátása Szijjártó Péter tavaly februári Kairó-Manáma útján volt a legdrágább: 5,5 millió forintba került, és még 6,8 millió volt az internetköltség. Tehát csak a delegáció étel- és italfogyasztása, valamint netezése 12,4 millió forintba került ezen az úton.
A rekorder egy Külügyminisztérium által megrendelt NurSzultán – Bishkek – Taskent – Isztambul – Varsó körút, amelyre 12,5 millió forintos internetköltséget tüntetett fel a honvédelmi tárca.
Az az út szerepel a táblázatban, amikor Orbán Viktort nyaralásáról vitték Rómába, majd vissza. A Honvédelmi Minisztériumtól kapott adatok szerint 3 millió forint volt a Brač-Róma-Zadar út költsége, de ebben nincs üzemanyag. Az összegből 2,8 millió forintot a repülőtéri kiszolgálásnál tüntettek fel, 252 ezer forintot pedig a személyzet napidíjaként. Más költséget nem írt a honvédelmi tárca ehhez az úthoz, ahogy sok másikhoz sem - szemlézte a tényfeltáró írást a hang.hu.
DK: Milyen bulit csapott Szijjártó Péter a Magyar Honvédség repülőgépén, amelynek egyik útján 5,5 millió forintot ettek és ittak el?
Botrányosan bőkezűen bánik a magyar emberek pénzével az Orbán-kormány: több százmillió forintot utazgatott el a világban a Magyar Honvédség repülőin Orbán Viktor és Szijjártó Péter. Eközben összesen 106 millió forintot interneteztek el ezeken a hivatalos útnak titulált kirándulásokon, és volt olyan út, amelyen 5 és fél millió forintot ettek és ittak el néhány óra alatt Szijjártóék a egyik luxusgép fedélzetén - írja a DK közleményében.
A Demokratikus Koalíció parlamenti írásbeli kérdésben vár választ arra Szijjártó Pétertől, hogy mi került több mint százmillió forintba az internetezésen a Magyar Honvédség repülőgépein utazgatva, továbbá mit evett és ivott, illetve mivel töltötte az időt a munkatársaival a magyar emberek kontójára 5 és fél millió forintért egyetlen repülőút alatt. A magyar embereknek kijár a magyarázat arra, hogy mi szükség volt a hivatalos utakon ekkora luxusra és pazarlásra. Választ kell kapnunk arra is, hogy mi szükség volt ilyen mennyiségű, sokszor egzotikus országokba tett, kontinenseken átívelő magánrepülős utazásra, és ezeknek az utaknak mi volt a kézzel fogható céljuk és eredményük. Mára az Árnyékkormány maradt Magyarország egyetlen reménye arra, hogy a magyar emberek pénzéből a kormány egyetlen politikusa se utazgathasson a világban luxuskörülmények között.